Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av valter raaske - 31 december 2015 13:35

Jag önskar er all ett gott 2016

att misströsta i en mörk tid är att håna framtiden.

Av valter raaske - 31 december 2015 11:27

Vi är på ön Brac och plockar oliver stara tidigt på morgonen. Det är ett fantastiskt väder. Vi får förmånen att låna en bil och gör en utflykt till en gammal by som ligger alldeles i närheten. Helt fantastiskt , här har tiden sått still men ändå är det liv och rörelse i en fantastiskt gamla genuin miljö.

Tillbaka till Oolivlunden för att fortsätta att plocka oliver.

vi har även i dag fängnats med en helt under bar kroatisk korvgryta... Korvarna är inga hopdrogs precis utan köttiga hemlagade underbart goda. Sen med massor av grönsaker..bara att njuta..Det som är bra här man har det relativt fattigt men maten är man rik på fuska inte bort med usla råvaror utan det är från runden utan förfabricerat. Mums.

lite bilder från byn vi besökte.

Av valter raaske - 31 december 2015 11:01

Vi startar tidigt med en underbar frukost, sen promenad till olivlunden. Vi är i sällskap med våra vänner och ingår i ett gäng som plockar. För dig som inte vet hur man gör så kan jag ge en enkel förklaring. Man börjar med att lägga en duk på marken runt trädet. Duken skall täcka hela kronan så den är runt 10 meter i diameter.sen sätt man igång med sina händer att riva mer oliverna på duken. Man står under trädet och håller armarna över huvudet, blir jobbigt men man plockar ett par timmar innan man får paus. När trädet är färdigplockat övergår man till nästa.duken töms på sina oliver i plastbackar.

Vid lunch bjuds vi på en nerbar Kroatisk måltidGulasch gryta med tillbehör. En underbar stund i en fantastisk miljö, med en under bar värdinna.

sen plockning igen till skymningen som inträder omkring kl 16 det blir helt mörkt kl 17.

då övergår vi till att rensa bort löv,småkvistar och annat skräp. Ungefär som att rensa lingon, bara det att rensbordet är mycket större.

på kvällen bjuds vi sedan på tonfisk vilket också smakar hur bra som helst. Efter några timmars samkvsåsmåningom är det godtags för att i morgon starta tidioch göra om samma sak. Dagen skörd är ett drygt halvt ton oliver.

sov som stockar.

lite bilder

Av valter raaske - 29 december 2015 11:44

Nu är det söndag, Vi tar en promenad på stranden i Gamla Stobrec, mysig miljö. Sen gick vi till vårt andra stamställe Struja. jag åt hambugare... en helt fantastisk skapelse, helt hemgjord.. Vi talade om vad vi skulle packa  för kläder. Vi skall i em åka till Brac, en ö utanför tar någon timme med båt. Vi skall tillsammans med våra vänner åka dit och plocka oliver. Vi skall ta kvällsbåten från Split till Supetar, en liten by på ön Brac. Vi möts upp på kajen av ägarinnan till ett hotel Bracka Perla och en stor olivlund. Under tiden kommer fler personer , det är vänninor och syster till ägarinnan. Vi åker i beksvarta kvällen över havet med Supetar i fjärran, det lysr så underbart och bakom oss lämnar vi Split i sin bästa kvälls skrud.. ett ljusspel som inte går av för hackor.

En anställd hade ställt en stor bil på kajen , så sällskapet fick åka i omgångar, gångvägen var det rätt nära till hotellet men man är tvungen med bil köra runt så det blir en längre sträcka.

Vilket fint hotell, jag berättar mer om det senar.

Nu installerar vi oss och sitter och sällskapar lite innan natten sveper in oss i en varmt mörker.

WWW.perlacroatia.com

Av valter raaske - 29 december 2015 11:34

I dag har vi tänkt ta en lånpromenad , målet är Konzum. Men först gick vi till en lokal affär och handlade lite kläder. På väg dit gick allt enligt planerna, men på hemväg så skulle vi ta en genväg, som jag gått tidigare tillsammans med våra vänner. Nu var jag ensam att välja väg, det gick inte så bra , kom in på en privat tomt och anfölls av en argsint stor hund, som kom rusande med agrisit skällande med hela ganityret i vädret. Jag reagerade med att stå blick stilla och stirra på hunden, vilket fick hunden att stanna upp och snabbt kom ägaren. Det blev ett litet trevligt samtal och ägaren visade oss att vägenvar den stora gatan. Jag förstår att det finns olika vägar, ortsborna har sina genvägar och kan tala för sig. Så nu var det att ta stora vägen, men massor av trafik, vi kunde heller inte ta vår lilla väg, då man måste gå igenom ett byggbolag, dom hade lördagsstängt. Jo då det blev en promenad men inte i en så mysig miljö som vi planerat.

Så kan livet vara , det tar ständigt nya vägar.

Hann inte fota den ilskna hunden så ni får tänka er skräcken.

Av valter raaske - 29 december 2015 11:25

Nu håller vi på att installera oss, vi har en fin lägenhet , några bilder.

I dag är det fint väder vi tar en promenad i det underbara Strobec, handlar lite bröd.

Vi njuter av att återupptäcka Strobrec. Härligt att vara här. Vi är bjudna på mat av våra vänner, det blir grillat fisk och egna grönsaker, underbart gott. Sen gick vi ut på byn tillsammans och gjorde byn. Trevligt.

På kvällen kunde vi se Tv programmet Skavlan.. ett bra program med mycket bra gäster.

vi hörs i morgon.

Av valter raaske - 29 december 2015 11:09

Vi kom iväg tidigt , vi kör via Pazin, Opatija,Rijeka,kustvägenmot senj. Det är en fantastisk väg som slingrar sig utefter kusten , närmast alpväg. Fantastiskt vilken natur. Man blir inte mätt.Vi stannar i Sejn och äter en bit mat och njuter av utsikten över havet som vi har från resaurangen. Vi kör vidare via Karlobag till Zadar. Därifrån väljer vi motorvägen för att vinna lite tid.

Vi åker med bara bilen , husvagnen står kvar i Vrsar. Vi skall bo i en lägenhet , ett rum och kök. Vi hyr av Ante och Ilda, våra vänner i Strobrec. Vi är framme vid 18 tiden och installerar os rätt snabbt sen går vi ut på vårt stamställe Orbis. Vi gör sällskap med våra vänner ocg äter gott. Sen tar vi en promenad till Campingsplatsen och går till Horus, restaurangen  på campingen. Vi träffade, vakten, ett kärt återseende. Efter den sköna kvällspromenaden kändes det skönt att ta natt.

Av valter raaske - 28 december 2015 12:43

Nu är det onsdag vi skall resa i morgon. Så i dag packar vi en minimal packning, trodde vi . Den har svält till en stor packning. Förklaringen är att vi skall göra olika saker och vara borta minst 14 dagar. Köper en kyklig och kokar den, det blev gott. Vi lägger oss tidigt för att vara utvilade i morgon då vi skall resa långt , vi skall till Split som ligger 50 mil bort. Långa sträckor kommer at gå på alpvägar så det blir en resa som kommer att ta lång tid. God natt.

Vad vill Ni ha på Bloggen?