Alla inlägg under december 2016

Av valter raaske - 26 december 2016 12:25

Nu hade jag lämnat prover och det skulle ta en vecka att få svar. Under väntan så stängde vi Öland men hann också med att träffa vänner. Först njöt vi av en underbar rådjursrygg som Bettans dotter själv skjutit.. Smakade hur bra som helst. Sen hann vi med att fika hos Birgitta o Kjell

Under tisdagen blev den en resa till Färjestaden och Mörbylånga , besök på ÖB och hade hoppas att få njuta en   fantastisk räkmacka på Arontorp. Vi möttes av beskedet att de slutat göra dem , då varje räkmacka  gav en stor förlust.. De skulle behöva ta 130kr och inte 70 kr som nu var priset. Så deras beslut att sluta. De hade prövat med halv storlek och samma pris, men en mindre folkstorm hade då utbrutit och att ta 130kr var lönlöst... Så vi fick vara utan.. Det blev en liten sorgedag.

På torsdag blev det fika hos Märta , jag själv var dålig, trött och soffliggande blev jag hemma.  Men Bettan hade en trevlig stund.

På fredag blev det fika i Kalmar hos Bettans pappa, samt en handelsdag där.

Nu är det lördag, grannen Lennart är tillbaka från Stockholm, hans  syster Inga  är med .

Vi bjuder dem på middag, det blev repris på dovhjort... Vilket var jättegott tyckte alla. På kvällen träffade vi Birgitta och Kjell. Vi hade trevligt som vanligt.På söndag blir det fika med Kajsa. Trevligt att  se hennes nya hem. Vi förbereder och packar det sista inför resan till Kroatien. 

I dag är det måndag och kl 12 skall doktorn ringa. När doktorn hör av sig så visar det sig att några provsvaren har hon inte fått. Det var ju klart att provsvaren skulle faxas. Doktorn kollar men inget hade kommit. Kom överens med doktorn att jag skulle ta kontakt med Vårdcentralen. Dom svarade att dom faxat och skulle faxa igen. Fungerade inte kom inte fram, jag ringer igen , blev då hänvisad till Kalmar eftersom vårdcentralen inte kan lämna svaren till mig. När jag kommer till prov centralen i Kalmar så visar det sig att jag inte  kan får några provsvar  endast doktorn..dom lovar faxa. Det funkar inte. Och en ny kontakt, jag får ett telnummer som doktorn skulle ringa. Nu ringer ja doktorn och meddelar henna att hon kan ringa...nu rinner tiden iväg 

och vi skall med färjan i Trelleborg så vi måste åka. Vi chansar på att beskedet från doktorn blir positivt och ÄNTLIGEN startar vi resan. I Färjestaden köper jag en blodtrycksmätare i väntan på att läkaren skall ringa. Hon meddelar att jag har problem med hjärtsvikt och måste ändra mängden mediciner och lovar att skicka ett recept per omgående . Vi var också överens om att jag kunde åka till Kroatien där jag skall vara under lång tid. Ja nu var det bra att vänta på receptet och ta ut medicinen samt att fundera över den svenska välfärden. Som patient måste man tydligen vara en del av det jobb som skall göras för att det skall fungera. Ett skäl att lägga ner landstingen och låta staten sköta sjukvården. Jag har otaliga exempel på att det inte funkar i nuvarande form mellan landsting... Med det får bli en annan historia. Sent omsider är vi nu på väg mot Trelleborg Och det har redan börjat skymma.

Av valter raaske - 17 december 2016 11:05

Nu är jag på Öland , vädret är fin. Men emellanåt blåser det , vilket är vanligt här. Vi jobbar på min kärastes sommarhus och pysslar och stänger för säsongen. Vi hinner också med att träffa vänner och umgås och ha det mysigt tillsammans . Mellan varven får jag åka till samhället  och ta prov för att läkaren skall kunna göra sin slutgiltiga bedömning. Jag har varit tvungen att skjuta fram avresan.Vi har trevligt under tiden men min käraste får  också lite stress emellanåt. Vi kollar väderleken över alperna det är avgörande, där kommer vintern tidigt och det gäller att komma i väg innan vintern  slår till. 

Under tiden njuter  vi av Öland som är underbart hela  året, hösten är inget undantag.


Nu väntar jag bara på att läkaren skall ringa.

Av valter raaske - 12 december 2016 12:26

Nu är stugan stängd, husvagnen packad och jag väntar bara på att besöka läktare för att få min hälsa undersökt. Tyvärr så fick jag ett nedslående besked, men jag åker ändå ner till Öland för att avvakta nytt besked. Vägen till Öland går via Norröping som är en stor stad på östgötaslätten. Sen vidare mot Söderköping en av Sverges mest betydande städer på sin tid, mycket värd att studera vidare. Jag har gjort det och man häpnar vilken betydelse staden har haft, i dag en liten turiststad  vid Göta kanal. Färden går sen vidare längs ostkusten, för att så småningom komma till Västervik, efter att åkt genom kulturlandskapet och passerat Ringarum, Gusum, Valdermansvik och Gamleby. För att slutligen nå Västervik. Som är en centralort i den bygden. Vidare efter E22 mot Kalmar. Då passerar man Oskarhamn , Påskallavik, Mönsterås och Timmernabben. Alla orter känner man igen men vet inte vad dom står för eller ... Man kommer ihåg namnen från skoltiden en del har man varit på andra har utmärkt sig. Var och en har väl sitt förhållande till orterna. Men man kan ju inte låta bli  att undra över t.ex Ringarum, man har sett många bussar som det står Ringarum på , Gusum är väl känt för gjutarkonsten, Valdermarsvik är en vacker sommarplats osv.. Har man tid skall man stanna vid de olika platserna och insupa var och en av platserna och förundras av dess historia. Må så vara, efter många mil och timmar är jag i Kalmar, en betydande plats i Sveriges historia. Kalmarunionen på sin tid, men jag tänker nu mest på den fantastiska Ölandsbron som är ett modernt minnesmärke. Att åka på den är värt hela resan, förunderligt vacket.

Efter ytterligare några mil på Öland är jag i mål. 

Blir mottagen med öppna famnen och här kan jag nu koppla av till det blir dags att starta resan till Kroatien.



Av valter raaske - 12 december 2016 12:23

           

Nu går sommaren mot slutet. Jag förbereder att åka till Öland. Men först skall stugan stängas och rustas för vintern. Det är massor av saker som måste ske. Allt ute skall plockas undan, träden kapslas in Så att inte djuren äter på dem, vatten stängas av, element förberedas med timer osv... Men innan detta görs så har vi ett litet  kräftkalas I mörka kvällen och natten. Den sena sommarnatten som är så mörk och ljum. Man passar på att ta det sista av den härliga sommaren vad  mer kan man önska sig av livet. Stänga stugan och sen 

öland nästa.


Av valter raaske - 11 december 2016 12:45

                                         

Vi åkte på äventyr till Trosa havsbad. Här var det kul så vi blev kvar i fyra timmar. Om inte kvällen kommit hade det blivit längre. Att vatten kan ge så mycket glädje.


Av valter raaske - 11 december 2016 12:17

                 

Så ville lillebror och barnbarnens mamma vara med på bild. Var i Trosa på besök hos stora barnbarnet och hans familj. han har en sambo och två barn. I dag ville lillebror och mamma stå i rampljuset


Av valter raaske - 11 december 2016 12:08

                   

barnbarnsbarnet tyckte att det var kul att sova över så nu sker det för andra gången. Vi har nu bestämt oss för att baka. 


Av valter raaske - 3 december 2016 23:01

       

Det har blivit en liten tradition att jag bakar en tårta med grannens pojkar. Det har pågått ett antal år, så länge att stora grabben slängt in handsken, men den lilla frågar om vi skall baka tårta. Det sker när bären är mogna. Vi har delat upp arbetsuppgifterna så att grabben plockar bär och jag fixar de andra råvarorna till tårtan. Sen bakar vi tillsammans och sen är det fika med grannen. Här är årets tårta.



Presentation

Fråga mig

44 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill Ni ha på Bloggen?
 Mer text
 Mer bilder
 mer detaljer
 mindre detaljer
 fler länkar
 mindre länkar
 inlägg varje dag
 inlägg varje vecka
 inlägg varje månad
 mindre bilder
 mindre text

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards