Alla inlägg under december 2015

Av valter raaske - 26 december 2015 12:37

nu dag nya utmaningar, idag blev det promenad med lite gympa. promenad nummer två och sen lite kvällstv.

Av valter raaske - 26 december 2015 12:33

I dag fint väder tog en härlig promenad efter stranden sen gick vi till Marina restaurangen. Provade musslor..fin fint. På kvällen film Six feet under, ja så där, får se när vi tar nästa avsnitt--somnade faktiskt om jag skall vara ärlig. God Natt

Av valter raaske - 24 december 2015 11:51

Hej på Er alla, jag vill önska Er alla en GOD JUL. Min kompis Lill Klas kom förbi och han vill också skicka en julhälsning. Så här glada är vi i jul. Om vi varit snälla, vi får vänta och se om tomten kommer. Kram

Av valter raaske - 16 december 2015 09:15

I dag är det lördag, vi har letat ett campingbord här men inte hittat något. Fått tips av en engelsman att det finns i Pula på Bauhaus...Vi har bestämt att göra en  heldagsutflykt till Pula. Vi kommer iväg i tid och kör kustvägen förbi Limski kanal, en turistattraktion här, sedan vidare till Rovinj, en underbar stad som är värd att besöka. Sen vidare till Pula. Där har jag varit många gånger och hittar i staden som min egen ficka. Vi kör först till Bauhaus men inget bord, vi letar vidare i några andra varuhus, men det är slut på säsongen här. Det blev inget bord, men vi passade på att köpa ett par stolar. (Våra stolar är kvar i Split, blev kvar där efter olyckan förra året.) Sen gör vi stan med att Äta lite lätt och fika. Man blir förundrad, det är så mycket folk att vi har svårt att hitta plats. Solen skiner och vi njuter av dryck och folkliv. Underbart. Sen strövar vi omkring i stadenoch bara njuter. Trötta och nöjda återvänder vi till våra hemtrakter och marinrestaurangen Trost, en restaurang med gamla anor, fint läge högt över hamnen. Vi äter calamare. Supergott.. Sedan är vi trötta och nöjda, sover gott... Vi hörs.

Av valter raaske - 14 december 2015 18:19

så nu är vi framme... Kollar runt lite Det är kända trakter.. Vi var här förra året så nu skall det bli kul att gå och kolla lite. Vi börjar med att gå efter stranden in till byn. Det var som vi mindes det.. En liten fiskeby  med full aktivitet av fiskebåtar stora som små... Ja de största är ju mer som fartyg. Finns 3-4 stycken stora och ett otal små. De ger sig ut på kvällarna. Vi går till vårt kära café och tar lite kaffe på uteserveringen. Vi går sedan hem igen och njuter av tillvaron och det fina vädret.

ja första dan på vistelsen här.

några bilder

Av valter raaske - 14 december 2015 16:54

Nu är vi på väg kom iväg rätt tidigt så det skall förhoppningsvis gå bra. Vi åker Salzburg, Villach,Trieste , Porec och Vrsar. Först måste vi skaffa en vinjett, det måste man ha för att åka på Österrikiska motorvägar. Efter att ha fixat det så börjar färden över alperna. Ja det kan nog bara upplevas, det är fantastiskt vilket vackert landskap vi kör igenom. tur med vädret , det är plusgrader och vackert väder... Så turen kommer att gå fint. Man kör nu förtiden inte över alperna utan igenom , vilket betyder många tunnlar på många km. De längsta finns i Tauerbergen... Där är det km efter km i tunnlar. Det kan kännas skrämmande om tanken flyger iväg och tänker i katastrofläge, men det går bra även denna gång. Vi kommer efter många timmar till Italien och skall från Trieste ta oss till Kroatien... För att undvika motorväg i Slovenien tar vi någon mil småväg. Orsak att vi bara skall köra en kort väg på motorväg och det kostar dubbelt så mycket som en vinjett i Österike . Det har gått finfint alla gånger. Då vi använt karta, men denna gång har  vi blivit moderna och skulle köra efter GPS. Tjosan, vi fick en rejäl uppvisning av det Slovenska landet, upp i bergstrakter på alpvägar som möter sig själv, ja ni vet hur serpentinvägar i alperna ser ut, just sådana fick vi åka på upp i bergen ner i dalen och upp i bergen igen. Det fina i kråksången vi visste inte ett dugg var vi var. Men toppen kom när vi blev hänvisade på en liten väg som stupade rätt ner... Den nobbade vi... Som tur var. Efter ett tag kom vi till en ort som vi själva kunde utgå från och köra vidare. Det visade sig att vi kommit ett rejält stycke på avvägar och var nu alldeles för långt in i landet öster ut. Men så är livet nu hade vi koll på var vi var och kunde lotsa oss själva till Porec och sen var vi på mammas gata. Sen till Vrsar och framme på campingplatsen Porto Solo som vi via nätet bokat en vinterplats på.

Vi var där förra året och trodde vi mindes hur platserna låg. Den plats som vi bokat visade sig vara oerhört trång... Fick hålla på i runt en halvtimme att köra fram..backa.. Köra fram.. Och backa.. Osv innan vi kunde lotsa in vagnen ... Sen fick vi med handkraft föra  vagnen på plats.. Då håll det på att gå galet vagnen tog sin en egen väg ner mot ett stup. Det hela avvärjdes med hjälp av handbromsen och några starka karlar. Vad var det som var problemet.. Jo på ena sidan av vägen är det ett stup , en mur som det är ner 2 meter.. Sen en väg som går kraftigt  uppför men har en mur på bägge sidor som gör det hela trångt på mm... Ja så kan det vara i campinglivet... Men nu är är vi på plats. Kopplar på ström och börjar värma upp vagnen för välbehövlig nattsömn.

natti natti... Några bilder

Av valter raaske - 13 december 2015 14:42

Nu är vi här i Inzell för andra dagen. Här är det gränslöst vackert, med alpnatur inpå knutarna och en liten vacker vintersportort. Vi vandrar lite och gör besök i byns centrum. Besöker ett lokalt mysigt Gasthaus . Här äter vi och njuter... Blir självklart wienerschnitzel... Får godkänt betyg men inte toppen. Hur som helst är det lågsäsong men det är fullt av turister ändå, de flesta med cykel...mountainbike. . när vi går förbi hotellen och Gasthaus så förstår vi att det är träningsläger för cyklister som förläggs här... Vi blir kvar över natten för att starta tidigt i morgon bitti. Vi har kollat på vädret, det skall bli hyggligt vilket bör ge oss en trygg resa över alperna. Det är den besvärligaste sträckan på hela vår resa. Vi är sena så om det kommer snö och kallväder så kan vi bli kvar på den norra sidan av alperna i många dagar. Men et tu tre, på det fjärde ska det ske.... Och det är i morgon.

god natt

Av valter raaske - 5 december 2015 13:47

Dag 4 Kroatienresan, Inzell.. 4 dagen 20 okt. 2015

Se vår resväg från Greifswald till Inzell en sträcka på 90 mil , det har varit en tuff sträcka att köra på en dag, men nu är vi framme i Inzell.

Vi har en bra plats att vila ut på, vi kommer att stanna här ett par dagar.

Det är en underbar plats som kommer att ge oss kraft att fortsätt. Vi kollar vädret så vi kan ta oss över alperna...

Några bilder.

Vad vill Ni ha på Bloggen?