Alla inlägg under november 2015

Av valter raaske - 4 november 2015 16:41

Nu är det slit och släp som gäller. Jag har klart anslutningen från tomtgräns till där avloppstanken skall stå. Nu är det åter dags för barnbarnen att visa sin entreprenadstyrka. Först baxar vi fram avloppstanken till avsedd plats, reser upp den och packar lite jord så att den står. Sen är det bara att med inhyrd grävmaskin gräva så det går att lägga avloppsledningar från huset till tanken. Det är mycket slit. Barnbarnen jobbar manuellt med jord och sten... stort tack till allt jobb de presterade. 

Nu var det dags att lägga rören och fylla med jord-


men det fick anså till en ny dag, ännu ett slitsamt manuellt jobb... men nu står det klart. Allt kopplat och klart!


Det som återstår är el och att kommunen kommer i vår och installerar en avloppspump samt sätter på vattnet. Under hösten kommer en elkille och installerar elen.

Det som återstår för mig är att bygga in avloppstunnan samt att bygga en " bro" så att kommunkillarna kan nå toppen på tanken. Återkommer med mer detaljer.

Mellan varven söker vi efter en ny husvagn.

Hittar till sist en som finns i Oskarhamn, men när jag ringer får jag besked att den är nästan såld... skall komma en intressent på fredag... vi kommer överens om att jag ringer på måndag. Tyvärr var vagnen såld.. Vi som letat i månader och äntligen hittat drömvagnen... men så är livet ömsom vatten ömsom vin.

ja det är lite vad som pågår i sommarsverige. 

Båten är ilagd sen i våras, har ännu inte varit ute med den. Det beror på dels att jag har mycket att stå i samt att vädret har inte varit på båtfolkets sida.

Men än återstår många sommardagar. Det som varit en lycka att svampsäsongen startat bra , men nu när sensommaren börja komma så är det sämre med svamp, vilket är trist.... Jag är överdrivet road av att plocka svamp!

Mellan varven har jag också varit i Trosa och hälsat på släkten. Har barn,barnbarn och barnbarnsbarn. den sista killen är bara drygt ett halvår, hans storebror är snart 3 år så han och jag har kul! Barnbarnen och jag har också kul... vi gör knasiga saker som vi trivs med, så har jag också tur att bli bjuden på en älskingsrätt, köttfärssås, spagetti och mycket annat gott.

Det har också varit barndop, jag blev ärad att minstingen fick ett av mina namn, kul och ärofyllt.

Dagarna rullar på och hösten och avresan till Kroatien närmar sig.


Av valter raaske - 4 november 2015 13:14

Sen blev det ett antal utflykter till Öland. Denna ö är helt annorlunda med sitt alvar och stränder som delvis är ogästvänliga och ett hav som ibland är helt stilla och när det passar vresigt  och tufft. 

Jag håller till på södra Öland. Det är rogivande att komma och få umgås med Bettan och hennes vänner.


I år har vi byggt en  utedusch och experimenterat med grönsaksland och tomater. Grönsakerna blev väl inte så lyckade, dom växte bra och smakade bra men det tyckte även rådjuren! Vips var salladen helt borta! Tomater fick vi många, gröna! Vi fick tips om att slå in dem i tidningspapper och lägga dem mörkt för att mogna! Så gjorde vi och det funkar! Vi tar upp små paket med röda tomater! Lyckat!


I övrigt så har den stora trädgården krävt skötsel.. Och ansningen av häcken har krävt mycket slit... Hur kan det bli så mycket ris att forsla bort... Men under sommaren blev det gjort..


Öland är ju en turist ö så det finns mycket att göra och Kalmar ligger ju inom räckhåll och den staden har sin charm.

Jag kan rekommendera Öland... Välkommen att besöka vindarna och solens ö.




                        

Av valter raaske - 1 november 2015 19:44

 

Nu var det dags att ta bort ett antal stora träd som står ivägen för avloppstanken och anslutningen från huset till avloppstanken.

efter att jag under några dagar sågat ner ett antal stora träd , kvistat upp dem och sågat stammen i lagom stora bitar, var det dags för nästa jobb. Att samla ihop riset och lägga det på en hög samt att samla ihop stammarna. Ett tungt jobb. Det klarades  med bravur av mina barnbarn. Men det tog dom flera tillfälle att göra jobbet, men dom gav sig inte och jobbade hårt , känns bra   när ungdomar fullständigt tröttar ut sig. Tack grabbar.


Presentation

Fråga mig

44 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill Ni ha på Bloggen?
 Mer text
 Mer bilder
 mer detaljer
 mindre detaljer
 fler länkar
 mindre länkar
 inlägg varje dag
 inlägg varje vecka
 inlägg varje månad
 mindre bilder
 mindre text

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards