Alla inlägg under november 2014

Av valter raaske - 24 november 2014 11:33

20:e dagen onsdag 5 november 2014    Vrsar

Mulet regnstänk ca 18 grader

Tvättat och hängt ut på tork, överraskades av regn, tvätten halvtorr så vi fick trixa lite i vagnen  och hänga kläder .   Affe letat sin bok Poltava i vagnen, men den gömmer sig någonstans!!!! Konstigt………. Vi löser korsord. På kvällen tar vi bilen in till Vrsar och äter gott på restaurang Trost! Vi äter fisk och blitwa (mangold)! Gott och mysigt! Betalar 150 kuna för kalaset! (150kuna lika med 180skr)

Åska och regn på natten.

Av valter raaske - 23 november 2014 14:12

soligt 17 grader

Idag gör vi en utflykt till Porec, en liten stad en mil norr om Vrsar. Strövar runt, hittade en fin plats vid havet och åt  goda baguetter och drack capuccino, sen blev det ett besök i Euphrasian Basilka. En helig plats med klocktorn , atrium gård, kyrka från 500 talet. En intressant vandring genom de gamla byggnaderna som i stora delar är intakt. Känt för utomordentliga mosaikarbeten och kyrkan är byggd  med imponerande pelare i mittskeppet och trätak. Vi kämpade oss upp i det höga tornet, vilken utsikt. Kommer Ni till Porec så är det ett måste att se denna byggnad som tillhör världsarvet. Hela Porec är en fin stad med gamla gränder och många fina byggnader i italiensk stil.

Av valter raaske - 22 november 2014 12:31

18:e dagen  måndag den 3 nov 2014 Vrsar

soligt 17 grader

Tagit det lugnt , städat och en fika i byn.

några bilder från Vrsar

Av valter raaske - 22 november 2014 12:30

17:e dagen   söndag den 2 november 2014   Vrsar

soligt ca 17 grader

Morgonpromenad till Vrsar, köper gott bröd i affären. Kruh cerijal,  typ tysk limpa.  Brödet i allmänhet är oftast ljust och smaklöst, men vi börjar  hitta lite grövre sorter i vissa affärer och bagerier.

Albert och Teresa är nästan proffsdansare. De har försökt få med oss ut på dans men hittills utan att lyckats. Men idag ska vi  följa med dem på en danskurs i Porec, vi ska bara titta……

Ja det var en upplevelse! Ca 15 par i blandade åldrar och några ensamma damer, gick på kursen för nybörjare! Dansläraren-ca 50 år och proffs, lärde ut stegen. Det var ngn latinamerikansk dans, typ salsa. Han var väldigt bra på att lära ut, det var svårt att bara sitta och titta, vi var tvungna att ta några steg också , men vi väntade tills Teresa gav oss en minikurs. Roligt.! Det ser lätt ut för de som kan.! VI kan tänka oss att börja en danskurs om vi kommer tillbaka till Vrsar på nyåret. Bra för kropp och knopp!

Albert och Teresa dansar flera kvällar i veckan, de har även inrett ett tält med parkettgolv och musikanläggning där de tränar………………….!!!! De är i Vrsar över hela vintern, mycket pga att det finns bra dansskolor där!

Av valter raaske - 20 november 2014 11:00

soligt ca 17 grader

Promenader i omgivningen och till byn. Hos Teresa och Albert (Alfs tyska vänner från Hildesheim) på eftermiddagen. Kikade på fotografier från en 3 månaders rundtur i Turkiet som de hade gjort i våras.  De hade rest 1500 mil med husvagn. Bägge är duktiga fotografer så det var många fina bilder som de visade.

Av valter raaske - 20 november 2014 10:47

15: dagen 31 oktober 2014 Vrsar

18 grader soligt.

I dag blir det utflykt till Pula, en stad som ligger längst söderut på den halvö som vi befinner oss på.

Vi åker först förbi Limski kanal och Rovinj, sedan ner till Pula. Staden har varit en betydande plats bl.a  under Romarriket. En romansk  amfiteater från 100talet vittnar om den tiden. Den är en av värdens största och bäst bevarade. Det är en imponerande byggnad, där fanns plats för 25000 åskådare. Numera är det ibland konserter där och en årlig filmfestival.

Efter att besett denna unika byggnad går vi in mot gamla stan. På vägen dit stannar vi och Alf beställer en kroatisk specialare, en jättestor rostad sandwich med massor av pålägg. Vi ser rester av stadsmuren och besöker ett slott som ligger på en höjd. Går på en gata som går runt,         det var så romarna byggde gator, som ett cykelhjul med ett nav. Sen ner i gamla staden ut genom triumfbågen som avslutar den gamla staden in i den nya delen, fram till torget med sin fina saluhall. Här slutar besöket med att vi har handlat så mycket att vi går till bilen och lastar av oss. Nyfiken på vad vi handlade? jepp, det var bl a olivolja och en massa fina grönsaker.

Sen blev det det traditionella kaffet mitt på torget. Denna dag är det massor av folk ute som hedrar uteserveringarna, kul att sitta i solen i 20 grader och kolla på folk, samtidigt som man har snöslask i gamla svedala. Så mycket synd om oss är det i denna stund inte.

På hemvägen stannar vi på landet  vid en Konoba och äter grillat kött av olika sorter och grönsaker! Sååååå gooooooootttttt!

Dom har flera Konobor efter vägarna, de har en stor grill där de steker en hel gris eller lamm.

Det var rikliga portioner, vi erbjöds att ta med  doggybag . Köttet smakade nästan lika bra hemma dan efter!

Allt till priset av 200kuna (ca 250sek) Då ingick måltidsdryck med en halv liter vin.

lite bilder från utflykten

Av valter raaske - 19 november 2014 18:58

14:dagen 30 oktober 2014 Vrsar

18 grader växlande molnighet.

I dag tar vi en utflykt till olika affärer i Porec. Det blev mat och en ny stekpanna som resultat av det besöket. Vi blev trötta av besöken och åker hem och slöar.

Av valter raaske - 19 november 2014 18:56

13:e dagen onsdag den 29 oktober 2014 Vrsar

18 grader sol

Efter frukost blir det stortvätt. Det skall också göras. Torkvädret är inte så bra , vi får ta in halvtorr tvätt när kvällen kommer. Men det ordnade sig även det.

Vad vill Ni ha på Bloggen?