Alla inlägg under april 2012

Av valter raaske - 13 april 2012 20:03

KROATIEN, ROVINJ  161:de DAGEN, LÖRDAG DEN 31 Mars 2012, 18 grader, sol.

I dag tar vi en promenad in till Rovinj. Vi har bestämt att besöka Rovinj berömda kyrka som ligger högt på en udde. Det är en promenad i en gränd som hela tiden går uppför. I gränder så är det i sort på varje meter försäljning  av prylar som man tror skall intressera turister. Som tur är så är dom inte påstridiga och man kan lugnt gå förbi en bod utan att bli hejdade, känns skön. Vi går frivilligt in flera och kollar , det är stor spännvidd från krims till fina konsthantverk.

Väl uppe vid kyrkan så står vi inför en gigantisk byggnad, kyrkan är hur stor som helst. Kan bero på att Rovinj är sedan länge en av de rikaste orterna i hela Kroatien. Ett sätt på den äldre tiden, var att bygga en stor kyrka DOM för att vis att vi har verkligen råd. Vi tog några kort som kommer.

Vill du se mer redan nu kolla länken.

I kortspelet står det 24 – 15 till Alf… Veronica kämpar och i dag fick hon en poäng… kändes skönt .

Av valter raaske - 12 april 2012 21:48

KROATIEN, ROVINJ  159:de DAGEN, TORSDAG DEN 30 Mars 2012, 18 grader, sol.

I dag går vi till Rovinj, på första Strandgatan blir vi sittande ett par timmar. Det som tilldrar vårt intresse är att det är filminspelning. Ett filmteam med säkert 15 personer inblandade och 4-5 skådespelare.

För en som inte håller på med film så är det intressant att se hur det går till vid en filminspelning. I det här fallet var det en scen där man skall göra reklam för en korv. Scen är mycket enkel. En man med en jättekorv under armen går Strandgatan fram mot 3 flickor var enda insats är att springa över gatan. Vad som gick fel vet inte vi men dom tog minst 10 omtagningar…phu för att vara aktris.

Innan dom kom så långt att dom började filma så var det tusen prylar som skulle sättas upp . Det var naturligtvis kameran på en kameravagn, räls som vagnen skulle gå på , en jätte grej som såg ut som ett stort tält utan väggar skulle reflextera solljuset , en svart jätte skäm hålls upp framför kameran. Så skulle det monters mickar och massor med kabel och datorer och andra el burkar.

Man förstår inte vad allt skall vara till , men omständligt är det att bara ta en scen.

Vi tyckte det var intressant  att sitta och titta… lite roar kan man tycka. Efter att ha sett denna lilla filmning av en scen, så förstår man att det är dyrt att film och man förstår den långa eftertexten som brukar följa en film, men alla människor som är inblandade. I det här fallet verkade vara en reklamfilm… som i färdigt skick kanske bara är 15 sek. Man lär sig alltid något .

Sen gick vi till vårt kaffe ställe och fikade och kollade på folk.

Väl hemma så spelade vi lite kort , turneringen är så smått kommit igång igen.

Alf vann det står nu 23- 14 i turneringen där först set går till 30.

Så har vi donat lite med att fixa ett GRATTIS till ett barnbarn som fyller 19 år i dag. Det går att med hjälp av Internet och dator att fixa fram grattishälsningar även om man befinner sig 250 mil från födelsedagsbarnet.

Natti natti

Av valter raaske - 11 april 2012 10:50

Bilder från Stobrec söder om Split i Kroatien.

Här kommer det lite bilder från Campingen i Stobrec. Där har vi varit sen OKt 2011 och trivs mycket bra. Det är en Camping som är åretruntöppen och kan rekomenderas. När vi åkte från Campingen så bar det iväg till Slovenien... det är svårt att hitta öppna Campingsplatser om man reser utanför turistsäsongen. Men om Ni skall till Kroatien så kan vi rekommendera Stobrec Camping , mycket välskött, rent och trevlig personal. På Promenadavstånd har NI sen Stobrec med fika och affärer och en vacker standpromenad och självklart mysiga gränder. Sen kan man ta bil eller buss till Split det är en fantastisk stad , om ni kommer hit så glöm inte att Ni måste besöka Gamla Stan det är ett minne för livet.'

''

Här några kort

Håll tillgoda

Av valter raaske - 10 april 2012 09:54

KROATIEN, ROVINJ  159:de DAGEN, TORSDAG DEN 29 Mars 2012, 19 grader, sol.

När vi går till Rovinj så går vi på stranden och där har vi sett att det finns två restauranger , en båtklubb och en dykarklubb. Allt har varit öde, men har nu börjat vakna till liv.

Vi stannar och kollar på några ungdomar som paddlar kanot som man har åror till. Dom finns i tre versioner en ,två och treman. Det är ett skådespel och se när dom sätter dom i sjön . Dom är ranka och så går årtullarna ut på varje sida en 75 cm och så vill dom inte repa båtarna mot dom vassa stenar som det är där dom sjösätter. Men med guds vilja och lite tur så fixar det sig.

Vi fortsätter in till stan och finner att det är samma där. Det finns redan massor av fika ställen och bodar med saker som skall locka turister men nu väcks flera till liv och man reparerar flera restauranger, det  ser ut som ett slag fällt med betong arbetare och snickare om vart annat.

Vi fikar på vårt stamställe. Nu börjar vi känna igen folk till utseendet men vi har inte samma kontakt som i Stobrec, denna plats är större och då blir man ju mer anonym.

Vi handlar lite i konsumbutiken som ligger på torget, det gör vi varje dag. Det blir bröd, mjölk , frukt och pålägg. Inte så mycket varje gång vi skall ju bära hem det så det får inte bli för tungt. Veronica kan i stort sett inte bära något då hennes axel och rygg omedelbart sätter igång och krångla.

Väl hemma så tar vi det lugnt.

Av valter raaske - 8 april 2012 09:40

KROATIEN, ROVINJ  158:de DAGEN, ONSDAG DEN 28 Mars 2012, 18 grader, sol.

Ännu en dag med fint väder.. vi är vid vagnen och myser i solen. Efter lunch tar vi en promenad till Rovinj.. man ledsnar aldrig på stan, nu har vi bestämt att utforska i stort sett alla gränder och smala gator.

Vill man åka till ett ställe som har gränder och smala gator så är Rovinj ett gott val. Här finns det massor av den varan. Husen är inte i så gott skick på alla gränder ja en del är helt enkelt förfallet, men vi turister tycker att det ger charm. Men innerst inne så ser det inte kul ut när underhållet är eftersatt och i vissa fall inget underhåll har förekommit i mannaminne då blir det en ruin. Men man ser också att det jobbas repareras och putsas och fejas.

Helhetsintrycket av Rovinj är att det är en fin stad som är charmig och ren och trevlig att vara i.

Så tycker vi i alla fall.

Ett som är bra  det är en småstad så man får en lätt överblick på centrum och det är nära till allt. Skall man jämföra så är den nog i centrum fem gånger större än Trosa, men ändå en småstad.

Väl hemma blir det fix och sen faller mörkret , kl. 20 är det kolsvart ute.

Nu blir det snart Natti natti

Av valter raaske - 8 april 2012 09:38

KROATIEN, ROVINJ  157:de DAGEN, TISDAG DEN 27 Mars 2012, 19 grader, sol.

Idag tar vi bilen till stan, vi skall till banken och lösa in en resecheck och vill inte gå med värdepapper och pass på oss.

Vi tar en fika och passar på att handla också. Nu bara på ett par dagar så har turistgrupperna ökat , i början när vi var här såg vi kanske en grupp komma förbi när vi fikar , nu är det 3-4 stycken grupper.

Dom stannar på torget framför vårt fikaställe och guiden talar till dem i en 5 min sedan blir det en promenad i smala gränder upp för en brant backe , för att slutligen besöka Rovinjs berömda kyrka.

Så det finns alltid något att se på.

Av valter raaske - 7 april 2012 13:16

Här kommer lite bilder från Stobrec som vi tog i mars månad 2012. Det börjar att blomma och det är varmt och gott.

Vi tar standpromenader och kollar på omgivningar och kollar hur katterna mår gott i marssolen.

Håll tillgodo

Av valter raaske - 7 april 2012 12:51

KROATIEN, ROVINJ  157:de DAGEN, MÅNDAG DEN 26 Mars 2012, 19 grader, sol.

Fint väder så vi är på campingen hela dagen. Blir en promenad runt campingen. Den är stor har över 400 platser. Vi är nu ett 15 tal som är här det kommer och åker varje dag. Vi pratar lite med ett Tyskt par varje dag , lite korta samtal men i dag blev det mer.

Dom berättare att dom skall resa vidare söder ut och vi tipsade dom om campingen i Stobrec. Det är svårt att hitta campingplatser som är öppna så här års, dom flesta öppnar 1 april.

Jepp vi bara latar oss och njuter av det fina vädret.

Vad vill Ni ha på Bloggen?