Alla inlägg under december 2011

Av valter raaske - 5 december 2011 16:30

När vi kommit i land kör vi i ungefär en kvart för att komma till det Hotel som Jagoda förestår. Vilken pärla, ja så heter hotellet också, Bracka Perla, man kan inte beskriva hur mysigt det är och vilket läge , direkt vid stranden. Om Ni kommer till Kroatien och vill bo på ett toppenställe så är det här Ni skall bo. Kolla http://www.perlacroatia.com/  men kolla priset! Om Ni bokar hälsa Jagoda från oss.

(Resan gjodes den 17 nov 2011)

Håll till godo

Av valter raaske - 5 december 2011 16:00

39:de DAGEN MÅNDAG  DEN 28 NOV 2011, 18 sol

Ytterligare en dag med toppenväder, vi tar en promenad till andra sidan viken, fikar och kollar marinan.

Vi det stora hotellet ligger det en marina med båtar som är stora som fartyg. I marinan  vi nu besöker så är det mest lokalbefolkningens båtar. Här finns allt från små båtar av allehanda slag till stora båtar. Med stora båtar menar vi båtar som vi Sverige kallar för stora.

Kul att se här är det liv och rörelse folk åker ut och in med sina båtar fixar och donar. Till skillnad från marinan vid stora hotellet. Där är det "personal" som fixar och fejar. Båtarnas ägare lyser med sin frånvaro.

Vi kolla också på ett hotell som dom håller på att bygga, kommer att bli toppen, vilket läge, med sol på balkongerna hela dagen.

Vi tog lite kort i marinan , kommer( puh ,det tar tid att ladda upp kort, Internet är långsamt och långa stunder är det dessutom helt stilla, men man får gilla läget att vi har Internet överhuvudtaget är en lycka.)

Det blir en fika på marinans fik och sen promenerar vi hem och tar kväll.

Av valter raaske - 5 december 2011 15:58

38:de DAGEN SÖNDAG  DEN 27 NOV 2011, 18 sol

I dag är det en " sommardag" sol och skönt.. vi bara njuter. Det blir fika på Lido och sen solnedgång , nedanför Kyrkan. Där går solen ner i havet.

Toppendag

Av valter raaske - 4 december 2011 10:57

37:de DAGEN LÖRDAG  DEN 26 NOV 2011, 18 sol

Nu är det väder igen, soligt och fint. Vi äter frukost och njuter det fina vädret. Efter lunch åker vi till ett köpcenter som har i stort sett allt.

Vi börjar med att fika, man har en utsikt över Splits HÖGHUS- ( Ni skall få se kort senare) de är många . Sen ser man en vik ut mot havet . Det är svårt att tro när man kommer till köp centrats P plats, med flera hundra bilar att man  efter några minuter skall sitta och fika som om man vore på landet. Ja om man vänder sig så har man varuhusets höga och trista vägg på baksidan, men varför titta där.

Vi sitter en god stund, sen går vi till byggvaruhuset och letar skruv. Vi har varit här tidigare, helt klart välsorterat med allehanda saker som en byggare behöver. Vi hittar skruven… man stoppar i påsar och väger så kommer det en prislapp. Bra system och man slipper en massa förpackningar och man kan köpa det antal man anser sig behöva.

Vi går till det andra varuhuset och strövar omkring där… vårt egentliga ärende är att köpa en påfyllning till vår Internet sticka. Vi köper för 200kr och det skall räcka 20-30 dagar med den förbrukning vi har. Det beror på hur många kort vi laddar upp till bloggen. Att ladda upp kort tar tid och kostar också mer.

Ja ,så var den dagen till enda och det blir det vanliga kvälls fixet och man kan sitta ute på kvällen och njuta den varma kvällen.. det är 18 grader.

Av valter raaske - 3 december 2011 10:17

36:de DAGEN FREDAG  DEN 25 NOV 2011, 15 grader molnigt

I dag är vädret lite bättre inget regn, efter frukost lite fix.

Vid lunch åker vi till ett av de större köpcentra, City Center nr 1. Där finns massor av affärer och bl.a H&M, där Veronica sett ut en blus som skall inhandlas.

Surt, den var slut , men hon hittade en annan. När hon skall gå ut piper det. Då  går hon in då piper det. SKÄMMIGT alla blickar på … hon går till kassan och då visar det sig att dom glömt ta bort larmknappen , ja den var inte liten c:a 4 cm i omkrets.

Nu ett nytt försök… allt går bra. Som tröst går vi till Magma en lite med exklusiv affär som har tok priser .. där blir det ett köp. En nöjd fru och hennes man vandrar lite på måfå, stöter på ägarna till Lido( vårat stamfik) och deras döttrar med barnbarn. Dom vill bjuda på kaffe och vi tackar ja.

Blir en stund med ett intressant samtal.. vi fick veta det normalt inte turister får veta. Kul och gulligt av dem.

Nu var vi nöjda åkte hem och Veronica ordnade en god måltid och sen blev det natt i timmerkojan.

Av valter raaske - 2 december 2011 11:22

35:de DAGEN TORSDAG  DEN 24 NOV 2011, 15 grader molnigt/ Regn

Det dåliga vädret består, men vi trotsar vädret och går mellan skurarna till Lido och fikar ,sen är vi lata och äter snabbmat. Handlar på Kerum och går hem till innemys.

Tyskar åker tar farväl och vi önskar dem en bra hemresa.

Alf har läst  3TRE SEKUNDER av Roslund &Hellström. Den handlar om knarksmuggling och hur ett syndikat skall ta över makten i Svenska fängelser och bli den ende knarkleverantören.

Den som får uppdraget att genomföra projektet är en person som fått knak syndikatets förtroende , men i själva verket är polisens man.

När det sen bränner under fötterna överges han för att skydda både polis och regering från att bli beskyllda att  använda infiltratör.

Författarna skriver " Tre sekunder är en roman om vår tids kriminella och två myndigheter –Polismyndigheten och Kriminalvården - som möter och ansvarar för dem.

Och en roman ger författarna frihet. Fakta och fiktion. Tillsammans"

Alf tyckte att den var bra och spännande men Veronica tyckte den var rörig och slutade läsa den efter 100 sidor, den är på 581 sidor.

Alf rekommenderar den , Veronica i nu läget nja. Tack till Fredrik för lånet.

Av valter raaske - 2 december 2011 11:19

34:de DAGEN ONSDAG  DEN 23 NOV 2011, 15 grader molnigt/ Regn

Vädret har blivit sämre i dag är det växlande molnigt regn och solen ser vi inte.

Tyskarna som  har varit Dubrovnik några dagar kom tillbaka i dag. Dom har tre veckor semester och är nu på väg hem. Dom har en stor fin husbil och dom berättar att den förra husbilen köpte dom i Härnösand och den svenska försäljaren hade service så bilen blev körd till Tysken och levererad utanför hans dörr. Det tyckte han var service.

I dag blir det mest innefix och läsning.

Vad vill Ni ha på Bloggen?