Alla inlägg under november 2011

Av valter raaske - 24 november 2011 15:02

28:de DAGEN TORSDAG  DEN 17 NOV 2011

Efter frukost står vi redo , vid receptionen att möte Ante och Ilda. Dom frågar om vi kan ta med en passagerare till , det är deras vän Jagoda .

Vi kör genom Split för att ta färjan kl. 09.00 Det är redan mycket trafik och vi kommer i god tid till färjelägret.. efter att köpt biljetter får vi köra på med en gång. Turen tar 45 min och vi går och ställer oss på övre däck och kollar , tar några foton och Ante berättar vad vi ser.

Det ligger flera stora båtar i hamn, den största båten kommer från Danmark, den har gått mellan Malmö och Köpenhamn men såldes hit när bron stod klar.

När vi kommit i land kör vi i ungefär en kvart för att komma till det Hotel som Jagoda förestår. Vilken pärla, ja så heter hotellet och Bracka Perla, man kan inte beskriva hur mysigt det är och vilket läge , direkt vid stranden. Om Ni kommer till Kroatien och vill bo på ett toppenställe så är det här Ni skall bo. Kolla http://www.perlacroatia.com/  men kolla priset! Om Ni bokar hälsa Jagoda från oss.

Efter att gått igenom hotellet åker vi till en Olivlund , ja det är hotellets ägare som köpt lunden och gjort om den till ett utflyktsmål. Under jord , ser ut som stenhögar finns bostad, vinkällare och toa fördelat på tre "stenhögar" helt modernt inne. Ja dom har också en hönsgård här , hönsen har en eget hönshus i samma stil. Förutom oliver så odlar dom allehanda frukter och så finns ett stort grönsaksland.

Vi blir bjudna på lite förfriskning och sitter och samtalar en stund, då Jagoda går ner i vinkällaren och hämta egen producerad olivolja som vi får. Ja innan så var vi och kollade på "fabriken" som ligger i området där man pressar oliver till olja, allt är ekologiskt

Bara denna anläggning är värt ett besök på Brac. Tack till Jagoda och Hotel Bracka Perla för visiten. En upplevelse som vi bär med oss i själen.

Efter att varit i olivlunden tar vi farväl av Jagoda och åker till öns högsta punkt , det 780 m över havet.

Efter att åkt ett antal mil på en smal asfaltväg kommer vi fram. Vi åker igenom en sandig/klippig barrskog och ser i stort ingen bebyggelse… men ett antal får träffar vi på här och där. Väl framme så blir det en promenad sista biten. Väl uppe så öppnar sig en underbar utsikt över bergen, havet och  staden Bol, öns andra stad.

Här lever man mycket på turister och har en underbar sandstrand som ligger som på en halvö, med en sandspets som ibland pekar åt höger ibland åt vänster, allt hur vindar och  vatten rör sig. Den spetsen är berömd och finns med på ett otaliga turistbroschyrer för Kroatien.

Efter att vi sett oss mätta på detta  så går färden ner till havet och staden Bol. Vi kör direkt till sandstranden och tar en promenad ut till den berömda spetsen.

Efter den promenaden så var det dags för mat, vi kör in till staden och parkerar i hamnen… här är det rätt lugnt.. Ante frågar en fiskargubbe om han vet ett bra matställe. Vi får ett tips och går dit.. fisk skall vi försöka att äta. Ante tar på sig förhandlarmössan och kommer överens med värdinnan att en skål med nyfångade fiskar 3-4 per man, skall grillas / priset för alla fiskar 200kuna/ ett bra pris , fisk är dyrt och kostar oftast mellan 100-200 kr per person. Vi är alla nöjda och väntar maten. Stället ligger på andra våningen med en bedårande utsikt över stranden och havet.

Efter att ätit och mätta och belåtna var det dags för återfärd..  tyvärr  medgav tiden ingen promenad i stan i övrigt.

Vi bestämmer oss för att inte hela vägen åka samma väg  som vi kom, utan vi vek av mot öns norra sida för att titta på det område  där det varit en jättebrand i somras. Ja vilket stort område det var, som brunnit, nu stod bergssidorna helt nakna och man kan se hur mycket terrasser uppbyggda av sten det finns på bergssluttningarna. Ja det är Kroatiska människor som i århundrade byggt och brutit sten… vilket kämp.

Efter ett antal mil genom brända trakter kommer vi ner till färjeläget. Vi har en timme på oss så vi tar en promenad i stan och avslutar med en fika. Om du vill veta mer  om ön Brac kolla länken

Så återstår en resa över vatten i 45 min som blir till en timme, sen åker vi hem till Stobrec, solen har sen länge gått ner och det är mörkt, så vi  känner oss helt nöjda för dagen och var och en går till sitt.

Av valter raaske - 23 november 2011 15:51

27:de DAGEN ONSDAG  DEN 16 NOV 2011

Efter frukost åker vi till Trogir, det är 40 km söderut. Vi tar gamla vägen, det finns  ytterligare två nya, en motortrafikled och en motorväg.

Vi kör ungefär 10 km, så kommer den första av fyra byar med samma namn med ett tillägg, Castela….

Vi kör ner huvudgatan ner till byn och hittar en p plats vid stranden. Här finns fyra fik i rad. Vi tar det i mitten, kl. är nu runt 10 . Det är mycket folk för att vara icke turistsäsong  minst ett 20 tal. Finns en a två lediga p platser hela tiden, men sen är det stopp.

Vi undrar hur ser det ut här under högsäsong? Ja säkert som i hela Kroatien trafiken står still kö  på flera timmar vart man än ska, så ortsbefolkningen måste tycka att det är skönt att det inte är säsong hela året. Men man måste också betänka att vore inte turisten här ja då så skulle  det  vara fattigare här.

Man har ungefär 60 milj. gäst nätter. Ja hu vet man det, jo alla skall sova någonstans och det är förbjudet med vildcamping . Här får man betala turisttaxa med 7 kuna per dygn. Det blir 420 000 000ku, 550 milj. kr  för staten per år . Man räknar med att turisterna drar hit 60 miljarder kr , så turisten är en viktig del av näringslivet här .

Vi kollar på folk och myser, många äldre träffas över en kopp fika och diskuterar allehanda ting. Vi kan tänka oss att det mesta är politik, det är val här om några veckor och den startar precis när minnes ceremonierna från 20 år sen kriget slutat, det håller på t.o.m helgen. Så på måndag den 21 nov. så börjar valkampanjen.

Vi avslutar fikat med en promenad i byn, den är hälig och mysig , vi går förbi badstranden, där sitter några gubbar och diskuterar och en man , förmodligen en turist, kommer i badbyxor och går ut i vattnet och plockar tomglas som några obetänksamma slängt i .

Ovanför så är det en blandning av hus och det ligger en skola mitt i allt. På andra sidan  viken ser man Split med sina många höghus. På vägen tillbaka går vi förbi båtuppläggningsplatsen , här jobbar några grabbar med sina båtar under överensseende av ett gäng gubbar. Ja så fortskrider vardagslivet i denna lilla by.

Vi kör vidare mot Trogir. Vi passerar Splits flygplats som ligger mellan Trogir och Split. Väl framme i Trogir kör vi över två broar, ja det mesta av Trogir ligger på två öar varav dessa två broar är enda vägen. Det berättas att på sommaren så är det ständigt kö här på flera timmar, ja det kan man förstå. Varje dag så är det kö här morgon och kväll. Vi parkerar på ett specialställe som Ante och Ilda tipsade oss om.

Ja nu tar vi en promenad och kollar på staden, trots att vi har varit här flera gånger så är det ett utflyktsmål som håller. Den här gången går vi två gånger genom gamla stan och besöker marknaden. Marknadsplatsen säljer allt , frukt ,kött ,ost och givetvis en massa som turisten förväntas köpa. Vissa av dessa stånd är stängda för säsongen. Vi slår oss ned vi strandkanten på ena sidan och marknaden på den andra. Vi köper ett par Pizzabitar och fikar. Här sitter vi och kollar på folklivet. Ja vi kan hur länge som helst berätta men vi tipsar om ett par hemsidor för dig som vill veta mer  om Trogir. http://kroatienguiden.se/trogir.php

På em. åker vi och ställer oss under inflygningsbanan till flygplatsen för att ta några kort på flygplan, åt vårt stora barnbarn. Även den här gången misslyckades vi. Efter att väntat i en halv timme kommer första planet , ett sportflygplan… det gick så fort att vi missade det helt efter ytterligare en kvart kommer ett stort plan… stort och stort .. det var ett tuboproppflygplan , inrikesflyg.. vi lyckades att fånga det i alla fall. Efter ytterliggare en halvtimme och inget flyg gav vi upp. Nu var solen på väg ner och vi åker hem och gör kväll.

Det knackar på dörren, det är Ante , han och Ilda hade varit här på dan för att höra om vi ville följa med till Brac. Sagt och gjort så 8,15 i morgon plockar vi upp dem vid receptionen.

Av valter raaske - 22 november 2011 17:35

Här kommer lite bilder med utsikt från vår husvagn, vi har sått på samma ställe sen den 26 okt, vill du kolla på campingen gå in på www.campingsplit.com

Håll till godo

Av valter raaske - 22 november 2011 11:47

26:de DAGEN TISDAG  DEN 15 NOV 2011

I dag tar vi det lugnt, lite fix och datajobb.

Vid lunch tar vi en långpromenad upp genom byn och över olivlunden ner mot havet. Sitter och njuter vid stranden nedanför kyrkan och har det gott i solen. Vi ser solen gå ner i havet, nej om sanningen skall fram ligger det en ö i fjärran som solen gömmer sig bakom.

Men nästan ner i havet. Det är alltid spännande vilket ljusspel som kommer när solen är på väg ner och efter en stund blir det dunkelt och sen mörkt. Det är en syn för gudar.

Nu promenerar vi ner på byns strandgata och flanerar lite , handlar och sen går vi hem till vårt. I morgon har vi planerat att åka till Trogir.

Av valter raaske - 21 november 2011 13:29

25:de DAGEN MÅNDAG  DEN 14 NOV 2011

Nu har det sen HALLOWEEN veckan, bara varit några stycken på campingen. Vi har ett Tyskt par som vi bara hälsat på dom har varit längst, sen har vi en Fransman, en Tysk och en Belgare. Sen kom det ett Tyskt par som vi tyckte var så trevliga och otyska i sin framtoning.

En dag träffades vi på affären och dom förstod nästan ingen tyska. Dom förklarade att dom kom från Australien och hade flugit till München, där hade dom kört med husbilen hit . Husbilen hade dom ihop med en Tysk vän, därav tyskreg. Dom har varit i Europa i över 3 månader och var tvingade att lämna Schengen för att klara passreglerna, nu var dom tvingade att vara i Kroatien till dom skall åka hem. Dom åker om lite drygt en vecka tillbaka till Australien.

Belgarna håller sig för sig själva , det gör Fransmännen också… men den andra Tysken pratar vi lite med då och då, blir mest om väder och vind och hur vackert det är här och vilka platser man kan besöka.

När vi satt på vårt stamställe Lido , kommer Ilda förbi och sen kommer Ante eftersläntande, han hade varit och hämtat mandariner och granatäpplen som vi skulle få, dom var på väg till oss. Satt en stund tillsammans på Lido tog sen en promenad tillsammans.

Vi fick reda på att dom jobbat hårt med att plocka oliver hos sina vänner på Brac… man hänger som apor och plockar så när kvällen kommer så är man helt slut. Men nu börjar det gå mot säsongslut.

Ilda berättar om sin mor som ligger på sjukhus, hon har fått en infektion som slagit ner henne, men nu är hon på bättringsvägen och fått tillbaka lite av matlusten.

Efter att vi promenerar så kommer vi överens om att gemensamt åka till ön Brac… när det blir, får tid och väder avgöra.

Vi promenerar längs gatan upp till kyrkan och ner vid en restaurang så går vi längs stranden på Stobrecs västra sida. Den stupar rätt ner i havet och längst ner finns det en liten strandremsa , som på sommaren är helt tjock med badgäster. Nu är det endast vi som har hela stranden för oss själva.

På andra sidan ser vi ön Brac och framför oss har vi Split. Det är många fritidsbåtar ute och vi ser också ett stort fartyg. Vi tar oss upp på gatan och går sedan en bredare stig rätt igenom ett område som har odlingar , olivträd, vinrankor och en del är vildvuxna. Ett stort område , ja det största tillhör Antes syster, där har dom också varit och plockat oliver.

Sen går vi längs Stobrecs strandgata  förbi alla fik och mot Campingen,där skils vi vid campingens fik och var och en går hem till sitt.

Väl hemma så måste vi smaka på mandarinerna och granatäppel, som växer i deras trädgård. Vilken smak… det är helt annorlunda mot dem man köper i affärer. Helt fantastiskt goda.

Ja så blev det kväll och vi planerar att i morgon skall vi gå på promenad om vädret tillåter.

Av valter raaske - 20 november 2011 08:54

Strandgantan i Stobec är pulsen, där ligger fiken på rad , två mataffärer, en slaktare , ett snabbmatsställe, spelbutik, etc..

Här kommer lite bilder som vi får på näthinnan. Vi skulle också ta lite på folklivet men det känns närgånget att fota ,för oss okänt folk, så vi gör inte det så ofta men här kommer lite vyer och självporträtt.

Men när viktigpetter ställde sin Merca mitt i gatan och går och fikar , han sitter i en halvtimme och låtsatas att han är kung... sen kom polisen och han fick hämta papper i bilen och böja nacke, för att sen få följa med konstapeln. Allt med kaffefolket sitter på parkett och tittar.... Sen har vi inte sett honom mer... men han lär vara känd som en ....

Då kunde vi inte låta bli att ta en bild.

OK

Håll till godo

Av valter raaske - 20 november 2011 08:32

25:de DAGEN SÖNDAG  DEN 13NOV 2011

Efter frukost och morgonbestyr, ja varje morgon går Alf upp till servicehuset och diskar gårdagens disk under tiden fixar Veronica bäddning och ställer i ordning till frukost.

Sen blir det en kopp kaffe och en cigg för Veronicas del Alf fixar frukost. Så efter frukosten är det igång och då brukar klockan vara mellan nio-tio, så är det i stort sett alla dagar, ja det är morgonrutinen om vi inte skall på utflykt, då brukar vi vara klara mellan åtta och halv nio. Ja så lunkar det på hos oss på fm.

I dag är det samma fina väder som vi haft senaste tiden… vi sitter i solen och myser. Sen blir det promenad och fika.

I dag fick vi hemlands toner på TV dom sänder Saltkråkan med svensk original ljud och textad på Kroatiska. Så "du har inte rätta knycken farbror Melker"  FICK VI HÖRA . Vi såg lite mellan varven men lät TV stå på, jag det känns som när barnen var små, då var den populär. Vår son som nu är över 40 år känner Stina, då tandlös och pigg och kom med sina inlägg. Hon är nu på väg mot de 50, ja åren går. Men vi tycker att Saltkråkan håller och det tror jag att Kroatiska barn tycker också

Vi planerar för en utflykt till Trogir, dit kommer vi att åka på onsdag. Det skall bli kul att återse staden, vi har varit där flera gånger.

På kvällen blir det lite "kontorsfix" och läsning… ja kortspelet har vi inte hunnit med än… kommer när det blir lite mörkare här. Dagen börjar vi sex , halv sju då går solen upp och vid 17 tiden går den ner och då blir det mörkt på en gång. Dagarna  blir ännu så länge kortare. Så mer mörker är att vänta.

Sen blev det söndagskväll i timmerkojan.

Vad vill Ni ha på Bloggen?