Alla inlägg under april 2011

Av valter raaske - 14 april 2011 09:41

Måndag den 11 april

I dag är det utflykt , vi åker till Primosten 6 mil norrut, vi kör kustvägen dit och tillbaka över bergen  via Krursevo till Trogir och sen hem.

Vi kör gamla kustvägen från Split till Trogir, vi besöker några kustbyar , här putsas och fejas det inför säsongen. Vi kör till Trogir och parkerar inne i stan där lokalbefolkningen parkerar,  slipper då p avgift. Ett trix som vi lärt av Kroatiensvenskarna.

•  Vi vandrar runt i denna underbara stad ett par timmar och slutar med en fika. Turisterna har redan kommit och alla dessa mat- och kaffeställen är nästan fullsatta. Vi stannar en stund på torget inne i gamla stan och köper glass och sitter en stund. Du som vill veta mer om Trogir gå in på länken Allt du vill veta om Trogir i Kroatien. ... Trogir Den gamla stadskärnan i Trogir finns med på Unescos världsarvslista och kan erbjuda ett stort utbud av mysiga restauranger, butiker ...

www.kroatienguiden.se/trogir.php

Vi kör vidare till Primosten men kan naturligtvis inte missa dessa marinor som ligger längs vägen . En av den heter faktisk hela byn Marina. Vilka båtar!!!!!!!!!!!!! Vi har sett stora förut men nu framstår dessa som små.

I Marina träffar vi en Kroat som talar Svenska, han berättar att han jobbar med att hyra ut båtar. Det är en stor näring i Kroatien. Hans firma har 13 båtar som hyrs ut och han basar över verksamheten. Han berättar också att han jobbat i Stockholm och haft en arbetskamrat från Trosa, som han för övigt besökt flera gången… världen är ibland liten.

Vi kör vidare till en annan marina här toppas vårt personliga rekord av stora båtar,  nu börjar dom se ut som mindre finlandsbåtar. På parkeringen står det "fina" bilar , stora "fläskbilar" som BMW, Porsche osv. med reg.plåtar från Tyskland, Polen Tjeckien osv. Det är också en bom in till Marinan, vi hoppar denna gång men i framtiden skall vi göra ett riktigt besök och gå in, som vi gjort på de andra marinorna, men denna är för stor så det får bli en annan gång.

Vi kör nu till Primosten och vandrar in i gamla staden , med stadsport och ringmur. Här äter vi på en "Italiensk" restaurang.

• Primosten Burni etnisk by - Byn Burni karakteriserar livet för den dalmatinske bonden, det är känt för sina åsnesafaris. Ett djur i närheten av utrotning.

www.adriagate.com/sv/kroatien-riviera/Sibeniks_Riviera.aspx

Dagen går och vi kör sen bergsvägen via Knusevo hem. På en del ställen är utsikten miltals och vidunderlig, tyvärr går det inte att fånga sånt´´ på bild som ger rättvisa. Väl hemma är vi trötta och belåtna med dagen.

Denna utflykt kan vi rekommendera.

Av valter raaske - 13 april 2011 13:41

Söndag den 10 april

Ännu en varm dag , det blir stranden och lite kontorsfix.

Nu planerar vi för en utflykt som vi skall göra i morgon. Vi går till stamstället Lido och fikar, kollar folk, handlar sen blir det kväller. Vi har börjat gå ut senare, kommer hem strax efter 21 och det är fortfarande 20 grader, vilka kvällar det varit ett par dagar.

Det blir ett parti kortspel Veronica vinner, 30 - 34 till Veronica.

Den som först når 50 har vunnit delturneringen och får 1 poäng. Det står 2-0 till ALF i turnering, så det är Veronicas tur att vinna. Men än är det inte klart.

Av valter raaske - 12 april 2011 19:44

Lördag den 9 april

Ännu en dag med bra väder, en del husbilar lämnar och det kommer en del nya. Nu är det över tiotalet husvagnar och husbilar på campingen. Några lämnar och kommer nya varje dag.

Det är alltid intressant vem som kommer och var ställer dom sig. Just nu har vi ett par från Holland jämte oss, dom hälsar knappast fast  vi sitter och solar 10-15 meter från varandra.

Dagen går och på em. går vi för att ta en fika på Horus. Då stöter vi på Kroatiensvenskarna, dom äter och fikar, dottern och hennes pojkvän skall åka hem till Sverige, flyget går kl 22 så dom vill krama ut det sista av vistelsen. Vi tar farväl och  sen åker vi till varuhuset Marcator går och "glor" och småtittar har inget egentligt ärende.

Kollar på digitalkameror och en toppenbra pryl till landet. Alf köper två. Vi handlar mat och lite "påskprylar" åker hem och kollar en video, andra delen av Mordkommissionen.

Av valter raaske - 12 april 2011 13:28

Av valter raaske - 12 april 2011 12:55

Fredag den 8 april

En dag på stranden, med sol och promenad i det grunda vattnet. Så varmt att vi börjat ta siesta, man orkar inte vara ute hela dagen. Låter som ett  ilandsproblem, men så är det. Vi är mer än nöjda med vädret. På kvällen går vi upp till Horus och fikar.

Av valter raaske - 11 april 2011 10:54

Torsdag den 7 april 2011

Innan jag gått upp fick jag en viskning i mitt öra, Grattis Alf.

Alf fyller år.

Det blir frukost och direkt en långpromenad i det vackra vädret.

Vi gick till andra sidan till marinan och där var det kaffestopp. Kollade på hur man fixar och donar med sina båtar, men 99 procent ligger vid kaj.

Vi går vidare efter stranden till det  stora hotellet, det är verkligen stort med en marina för "stora" båtar. Här fixas och donas det. På många båtar är det personal  som städar polerar, vaxar, lägger in nya lakan och handdukar. Dessa ägare har kosing, Några är från andra länder men de flesta är från Kroatien och många kommer från Split. Veronica och jag är överens ,även om vi hade 100 tals miljoner så skulle vi inte lägga det på en båt, skönt att vi är överens. Dessa båtar kostar många sköna miljoner och bara ligger och väntar på att nyttjas någon vecka . Ja det är ju tur att man är olika, det har gett många arbetstillfällen att bygga dom och det ger många arbetstillfällen också att underhålla båtarna. Det är bra.

Allt nog det blir ett andra kaffestopp på "dyra hotellbaren" När vi fick notan var det ingen chock trots allt, men dyrare. Vi sitter en stund och kollar folk.

Vi går tillbaka, träffar en kroat som vi pratar tyska med, han tar varje dag denna promenad med ett bad, här är det djupare än i vår vik.

Det byggs efter stranden , det är äldre små byggnader som får ge vika för stora huskroppar, kanske hotell eller apartment… vi vet inte.

Vi ser ett träd med lagerblad, vi skall plocka lite men detta ligger för nära ett hus. Blommorna har kommit det finns nya sorter som blommar varje vecka också träden har börjat blomma, körsbären har blommat över. Vi handlar lite går sen hem och äter. Promenaden tog fyra timmar.. det var Veronicas present och test om man hänger med, det gick.

På kvällen blir det ännu en promenad och  ett kaffestopp på stamstället LIDO. Vad folk det är i rörelse en vanlig vardagkväll , till 98 procent är det lokalbefolkningen. Har är inte gatan död kl. 18 som hemma. Så det är trevligt att sitta och kolla folklivet.

Ja nu är man ett år äldre och vinner kortspelet vad kan man mer önska. Veronica leder tyvärr sammanlagt men det bjuder jag på man skall vara snäll när man är stor. God natt.

Av valter raaske - 9 april 2011 17:54

Torsdagen den 31 mars flyttade vi från Dvrenik, 2 mil söder om Makarska och åker 10 mil norrut till Split eller närmast bestämt till Stobrec. Vi  tar in på campingen där. Det är andra gången. det är här vi har våra Svensk-Kroatiska vänner.

Av valter raaske - 9 april 2011 12:34

Onsdagen den 6 april

Varmt och skönt en toppendag.

Efter frukost är det sol ,vila, strand och läsning som gäller.

Vi går ut i vattnet, det är 10-30 cm djupt, vi går och går det känns avstressande.  Det blir för varmt kring lunch så vi får ta siesta ett par timmar. På kvällen blev det en video, mordkommissionen, en Dansk krim serie. Vi ser första avsnittet, en erfaren polischef blir mördad. Det löser sig men är inte som man först trodde. Bra

Ställningen i kortspelet Alf vann 29-33 till Veronica.

Vad vill Ni ha på Bloggen?